Top Tracks: I Will Show You, Words, Shadow Of A Man

In de buurt: Gent > Minard 9 mei

Genre:

Een eerlijke, bitterzoete solo-plaat

Misschien net iets te lang

1

Round the Bend, de nieuwe creatie van Bent Van Looy, ditmaal onder eigen naam. Voorheen kenden we hem als frontman van indiepopgroep Das Pop waar hij nummers bracht als ‘Fool for Love’ en ‘Never get Enough’. Bent is echter niet één van de zovelen wiens roem naar zijn hoofd is gestegen, integendeel. Round the Bend kan onmogelijk vergeleken worden met de albums die hij uitbracht onder Das Pop. Catchy tunes ruilt hij in voor verhalende teksten met pianobegeleiding. En dat horen we graag.

De eerste akkoorden zetten de toon voor de rest van het album, een ietwat cabaretachtige stijl met een rustig doch meeslepend ritme. Lyrisch haalde Bent Van Looy het beste uit zichzelf. Een mix tussen semi-humoristische verzen (“Bought a fish off a guy, then he died. Not the fish, but the guy“) en wat meer diepgaande woorden (“Don’t try to chase me you will never understand, don’t try to change me, what I am is what I am“) zorgen voor de bitterzoete toets die deze plaat kenmerkt. De Pierrot-geïnspireerde make-up waarmee hij op de cover staat kan niet anders doen dan deze sfeer versterken.

Naast het bitterzoete lijkt ook ‘tijd’ een constante doorheen dit album. Zowel het verleden als de toekomst komen meermaals aan bod, wat de indruk geeft dat Bent de pauzeknop heeft ingedrukt om de wereld rondom hem voor- en achteruit te spoelen.

De dynamiek en de subtiele opbouw van het album houden de trage nummers gaande, zonder te vermoeien. Zo kiest hij – eenmaal aangekomen bij het nummer ‘Words’ – voor een wat meer up-beate begeleiding (met onder andere korte gitaarsolo’s), om tegen het einde van het album weer te vertragen.

‘All songs were written on walks by Bent Van Looy’ lijkt mij een mooie samenvatting van dit werk. We leren Bent kennen als een dwalende man die vragen stelt over de wereld die hij rond hem ziet voorbijgaan. Een top plaat waar niets op aan te merken is en dus zeker de moeite waard om het van A tot Z te beluisteren. Ook live zal dit schitteren: Bent, alleen onder één spotlight, achter de piano. Ideaal.

Beluister Round The Bend op Deezer.

Eveline