Brutus – Burst

 
Brutus - Burst
Brutus - Burst
Brutus - Burst

 
Info
 

Gelijkaardig: De vrouwelijke gedaante van Steak Number Eight & Raketkanon.
 
Top Tracks: ‘Justice de Julia II’, ‘Child’ & ‘Bird’.
 
In de buurt: 04/02/2017 – AB Club Brussel – Uitverkocht 11/02/2017 – Trix Antwerpen, We Are Open 13/04/2017 – Vooruit Gent, Democrazy 22/04/2017 – Café Café Hasselt 27/04/2017 – Het Depot Leuven 19/05/2017 – De Zwerver Leffinge
 
Genre: , ,
 
 

Pluspunten


Na Cocaine Piss opnieuw een florerende frontvrouw binnen het genre. Het begin van een nieuwe trend?

Minpunten


Klagende buren wegens te luid.


0
Posted by

 
Albumrecensie
 
 

Naast ’s werelds beste pils, brouwt Leuven nu ook the next big thing van Vlaanderens muzieklandschap. Het powertrio Brutus brengt – naar eigen zeggen – stratosferische punk. 2017 is nog maar zopas uit de startblokken geschoten, of Brutus weet zich met hun debuut Burst nu al vast te beitelen in de komende eindejaarslijstjes.

Stratosferische punk? Wablief? Na 30 seconden van opener ‘March’ bekeerden mijn fronsende wenkbrauwen zich tot een opwippend been. Wanneer drumster Stefanie Mannaerts na een minuut een grote keel opzet, daagt mij het fenomeen Brutus. Uptempo drums en dreunende bassen vloeien in snedige post-rock riffs met daarover een emotiebom aan vocalen.

Na een eindeloze zoektocht naar een zanger, vond het trio hun geheim wapen. Gitarist Stijn Vanhoegaerden en bassist Peter Mulders ontdekten tijdens het jammen de stem van hun drumster. Na weken van kneden en smeken, slaagden de twee erin Mannaerts te overtuigen de micro tot zich te nemen. Haar stem werd een vierde instrument. De vrouwelijke, dromerige zang is net dat tikkeltje extra wat Brutus zo uniek maakt.

Brutus houdt er een eclectische stijl op na. De bandleden hebben een uiteenlopende voorgeschiedenis en luisteren naar sterk verschillende genres, van black metal tot house gaande over britpop. Ze gooien alles door elkaar en op één of andere manier komt dat perfect samen. ‘Not Caring’, ‘Horde II’ en voorafgaande single ‘All Along’ bestaan uit shoegaze gitaren en hardcore drums waarbij de bassen het geheel samenhouden. Daarbovenop kweelt Mannaerts je zo een ander sterrenstelsel in.

‘Drive’ is een post-rock nummer pur sang. Terwijl ‘Crack/Waste’ zomaar de volgende And So I Watch You From Afar single kon zijn. Het hoogtepunt vinden we bij ‘Justice de Julia II’. Halfweg het nummer slaat de sfeer om en vormt het de ideale soundtrack voor een scene uit een epische oorlogsfilm.

Het is niet beuken en rammen all around the clock. In ‘Bird’ en ‘Looking for love on devils mountain’ toont het trio dat het ook anders kan. De nummers kennen een rustige opbouw naar een sferische finale. ‘Baby Seal’ heeft dan weer het meeste ‘pop’-gehalte. Voor het einde van het nummer brul je: “Seal, baby seal. Seal, mother seal”, moeiteloos mee.

Eindigen doen ze met het op zes minuten afklokkende ‘Child’. De eerste, maar vooral de laatste indruk is de belangrijkste moeten ze gedacht hebben. Tijdens de finale wordt nog eens alles uit de kast gehaald en schreeuwt Mannaerts haar sferische longen nog een laatste keer leeg.

Naast een perfect debuut beschikt de band ook over een uitstekende live reputatie. Steak Number Eight en Wallace Vanborn zijn uitgesproken fan en hun stomende passage op Eurosonic Noorderslag 2017 liet de sector niet koud. Het wordt een druk tourjaar voor deze bescheiden Leuvenaars.


Jietse

 


0 Comments



Be the first to comment!


Leave a Response