De Staat – O

 
DE STAAT - O
DE STAAT - O
DE STAAT - O

 
Info
 

Gelijkaardig: Laverend tussen de rock van Queens of the Stone Age en de pop van Gorillaz
 
Top Tracks: Peptalk, Get on Screen, Round, Blues is Dead
 
Genre:
 
 

Pluspunten


gevarieerd album met geslaagde uitstapjes naar diverse genres

Minpunten


maar af en toe missen we toch wel wat gitaargeweld van vroeger


0
Posted by

 
Albumrecensie
 
 

Doorgaans wordt een recensie geschreven kort nadat de betreffende plaat is uitgekomen. Het concept voor de recensie van “O” van de Nederlandse band De Staat werd inderdaad geschreven net nadat de ‘pressrelease’ had plaatsgevonden. Door allerlei oninteressante omstandigheden bleef het tussentijds echter in de conceptfase en bleef publicatie achterwege.

Nu we ruim 4 maanden verder zijn, moeten we tot de conclusie komen dat de werkelijkheid ons op verschillende vlakken heeft ingehaald. Waar wij eerder zouden gaan schrijven dat in het Nederlands clubcircuit De Staat als absolute top geldt, moeten we nu onze grenzen, letterlijk en figuurlijk, verleggen. De Staat heeft de uitverkochte clubtour nagenoeg afgerond, staat op diverse grote festivals mainstage geprogrammeerd, doet op 18 februari 2017 een volledige eigen show in de Heineken Music Hall én kreeg tussentijds ook nog een belletje met de vraag of de heren toevallig zin hadden om mee op toernee te gaan met Muse.

Met andere woorden: Nijmegens trots De Staat timmert aardig aan de weg en dit succes is volledig terecht. Deze conclusie hadden we overigens eerder ook al in de conceptversie getrokken, want direct na het horen van “O” in januari was al wel duidelijk dat de spreekwoordelijke lat weer een aardig stuk hoger was gelegd. Zoals het deze band inmiddels betaamt worden de grenzen van diverse muziekgenres onderzocht, uitgeprobeerd en bij voorkeur overschreden. Commerciële concessies worden niet gedaan, ook nu niet. Des te zoeter smaakt nu het succes wanneer blijkt dat pers en publiek het pad van De Staat graag volgt.

De StaatOp eerdere platen was de muziek van De Staat  overigens in mindere mate muziek voor het grote publiek, maar daar lijkt nu verandering in te komen. Als liveband waren ze al ongeëvenaard, maar nu de lijn van hun eerder tussendoortje, de EP Vinticious Versions, op ”O” doorgetrokken wordt lijkt nu alles en iedereen aan te haken.  Op genoemde voorganger waren remakes te horen van  bestaande nummers, met invloeden van diverse genres.  Met de release van “O” zou je kunnen zeggen dat de cirkel rond is, hoewel de titel inmiddels ook op diverse andere manieren is geduid.

De groei en ontwikkeling van De Staat blijkt op hun laatste album vooral uit de ingetogenheid en de finesse. In plaats van schreeuwerige stamprock, een gevarieerde en spannende ontdekkingstocht.  Voorman Torre Florim voelt zich namelijk prima thuis in stampende rock maar draait zijn hand ook zeker niet om voor invloeden uit dance, electronica, pop en disco. Op hun vierde album wordt gitaar dan ook dikwijls weggedraaid ten gunste van diverse toetsen. Qua aanstelijkheid heeft het echter allemaal weinig ingeboet. Integendeel. De Staat ontwikkelt steeds meer haar eigen geluid en dit kan zowel met gitaarmuren als synthesizers. Dit maakt “O “ weer een typische De Staat plaat maar toch weer compleet anders dan haar drie voorgangers.

De Staat houdt overduidelijk niet van hokjes en kleurt ze daarom allemaal maar in. Hier gaan we nog heel veel plezier aan beleven het aankomende festivalseizoen.


Jochem van Rossum

 


0 Comments



Be the first to comment!


Leave a Response