0
Posted by Stephanie in Albums
 
 

Milow – North and South

Sinds begin deze maand is het derde studioalbum van Jonathan Vandenbroeck – beter bekend als Milow – te koop. Nadat hij in 2004 nipt het podium van Humo’s RockRally miste, besloot hij in 2006 in eigen beheer zijn eerste plaat op te nemen, The Bigger Picture. Uit deze plaat komt You Don’t Know, waarmee het grote publiek voor het eerst viel voor de charmes van de Leuvense singer-songwriter. Sindsdien verscheen er een tweede studioplaat – Coming of Age – maar ook een compilatiecd en een live-album. Natuurlijk mogen we ook de cover van 50 Cents Ayo Technology niet vergeten te vermelden. Deze werd op internationaal niveau een instant hit.

Anno 2011 is er dus een derde plaat met nieuwe nummers. Deze bevat ondermeer de nieuwe single You and Me (In my Pocket), die al in de hitparades staat en ondertussen al drie weken in De Afrekening prijkt. Daarnaast staat ook het nummer Never Gonna Stop op dit album, het Music For Life-lied van vorig jaar.

Zoals Milow zijn album zelf becommentarieert probeert hij zijn popsound te verzoenen met elektronische geluiden. Dit is een nieuw aspect in zijn muziek, die in het verleden overduidelijk gedomineerd werd door akoestische gitaar.  De thema’s gaan van de Belgisch politiek, over zorgeloze verliefdheid tot het overlijden van zijn vader drie jaar geleden.

Dit overlijden omarmt het album in letterlijke zin. Opener Son en afsluiter KGB gaan over dit verlies. De plaat begint met de elektronische geluiden van Styrofoam ofwel Arne Van Petegem. Na de intro gaat Son over in het eerder sobere geluid dat we gewend zijn (mits een basisbeat op de achtergrond). De samenhang tussen de twee stijlen lijkt wat zoek. In de tekst praat Milow openlijk over hoe moeilijk de situatie met zijn vader was. The hardest part was growing up your son. Maar deze opener draait vooral om gemis. Afsluiter KGB rondt de plaat inhoudelijk mooi af. Zoals de titel verklapt is de rode draad namelijk “tegenstelling”. En het laatste nummer kan je zien als een aanvaarding van het feit dat alles een keerzijde heeft. Ook hier wordt er met synthesizers gewerkt.

Een spijtige vaststelling is het  meer naar de achtergrond schuiven van Nina Babet, sinds jaar en dag Milow’s vaste achtergrondzangeres. In het vorige album – Coming of Age – kreeg ze nog een prominentere rol. Gelukkig is er nog Building Bridges, waarin je kan genieten van een mooie samenzang tussen de twee. En dan moet je onvermijdelijk toegeven dat de twee stemmen mooi blenden en hopen dat Nina in de toekomst weer een grotere rol toebedeeld krijgt. En ook in Little in the Middle komt haar stem nog mooi aan bod. De mooiste samenzang van het ganse album vinden we echter in Move To Town, met een harmonie tussen Jonathan, Nina en gitarist Tom Vanstiphout.

Voor het eerst in drie platen (!) krijgen we ook liefdesliedjes voorgeschoteld, You and Me als typevoorbeeld natuurlijk. Maar ook in Rambo zingt Milow over een meisje. I can’t think of anything I wouldn’t try again for you. Is er een vrouw in het leven van Jonathan gekomen? Vermoedelijk wel en dat ontkent hij zelf ook niet.

Vooral het politieke thema deed al heel wat stof opwaaien in medialand. In The Kingdom zingt Milow namelijk over de penibele situatie tussen Vlaanderen en Wallonië. Where I’m from they’re divided between the North and the South. Een expliete tekst die moeilijk anders geïnterpreteerd kan worden en dus tot reacties leidt.

Hitpotentie vooral bij het vrolijk klinkende Little in the Middle. Dit nummer klinkt als een typisch zomerdeuntje. Ook hier zien we het thema van tegenstellingen terug. When did your north get turned to south and the truth turn to lying? Deze kan volgens mij een zomerhit worden.

Globaal gezien ben ik niet zo wild van het album. Niet na een eerste luisterbeurt, maar ook niet na een tweede en een derde. Ik raak moeilijk gewend aan het elektronische kantje van deze nieuwe plaat. Het samenbrengen van de twee stijlen is in mijn ogen (en oren) niet zo een geslaagd experiment. Maar tekstueel blijft Jonathan Vandenbroeck sterk. En daarnaast is hij ook een meester in het vinden van aanstekelijke melodieën.

Toptracks:

Building Bridges
Move To Town
KGB

Je kan Milow nog in ons land aan het werk zien op 27 (uitverkocht) en 28 april in de AB in brussel. Daarna trekt hij opnieuw naar de Nederlandse zalen.

~ Stephanie


Stephanie