Genre: Alternatief

Recente Album: /

Concertzaal: , ,

Belgisch talent dat schittert

/

0

Het is zo stilaan traditie aan het worden, de Nuit Belge op Les Nuits Botanique. Een avond waarop de Botanique al zijn zalen openzet en in hun festival nog een echt festival creëert. Een avondje met enkel Belgische bands, en vooral: opkomende bands. En ieder jaar zitten daar wel parels tussen. We herinneren ons bijvoorbeeld nog een memorabel concert van BRNS en ook Madensuyu passeerde al eens de revue. Om nog maar te zwijgen van hoe innemend het optreden van The Bony King Of Nowhere was in de Grand Salon. Maar geef gelijk welke opkomende Waalse band en ze hebben geheid de affiche van Nuit Belge gesierd. Een kwaliteitsmerk, dat is het bijna.

En ook dit jaar had de organisatie zich weer uit de naad gewerkt. Baloji, die weer helemaal terug lijkt, Robbing Millions, Le Colisée, La Muerte, Illuminine en Oathbreaker? Veel beter gaat het toch niet meer worden dan. Een leuke avond leek dus ons deel te worden en gezien het geluk toch aan onze kant stond, besloten we een gokje te wagen door vroeg te beginnen met Stereo Grand, maar we kwamen toch lichtjes bedrogen uit. De jongens zijn goed in hun ding, maar hun ding is gewoon niet het onze. Stadionrock in de Botanique? Kom nou. We hielden het dan ook snel voor bekeken want dat betekende dat we nog heel wat van Le Colisée konden meepikken in de Grand Salon. Een leuke zaal voor een kerel die we al eens vlotjes de AB club zagen inpakken.

En wederom, Le Colisée works his magic. Je hangt aan zijn lippen, want hij is een geboren entertainer op het podium, maar als je de show al eens gezien hebt, valt iets meer op hoe simpel zijn muziek is. De trucjes met de lichtman die meezingt en het publiek induiken waren tof de eerste keer, maar iets minder tof de tweede keer. Bij de EP-bespreking haalden we al aan dat er meer richting in moest, dat het vooral een eerste glimp van talent was, maar voorlopig is er blijkbaar niets veranderd. Toch ietwat jammer.

Over dan naar Oathbreaker, misschien wel de meest interessante naam op de affiche. De Gentse hardcore band is zo’n typisch gevalletje van ‘sant in het buitenland’. De curious case of Amenra is er ook zo eentje. Buiten de landsgrenzen heen zijn ze groot, spelen ze wijds en ver voor veel volk, maar hier blijven ze toch meer een cultfenomeen. Geliefd, maar slechts een minderheid. Wij maalden er niet om, want we moeten toch zo ongeveer aan de vooravond staan van hun nieuwe album, de opvolger van Eros/Anteros uit 2013, dat op zijn beurt Maelstorm opvolgde. Waanzin. We waren dus enthousiast en werden allerminst teleurgesteld.

De riffs klonken machtig, de sound die neergezet werd ondoordringbaar en we werden getrakteerd op een goeie veertig minuten fantastische hardcore. Nimmer liet de band de teugels volledig vieren en hoewel we nog altijd geen idee hebben wat zangeres Caro Tanghe nu allemaal het publiek in krijst, werkt haar stem extreem goed als vierde instrument naast de drum, bas en gitaar. De Chapiteau stroomde dan ook vrij snel vol, wat de band alleen maar naar een hoger niveau toe dreef. We hoorden wat nieuwe nummers die ons doen watertanden voor het album, maar het hoogtepunt was toch ‘The Abyss Looks Into Me’. Machtige band.

Voldaan trokken we dan nog tenslotte naar Illuminine, maar ook van hen wisten we al wat we konden verwachten: pracht en praal. Nu ja, ietwat saai, maar misschien was het ook niet het beste plan om na Oathbreaker meteen voor rust en stilte te kiezen. Dus verpozen we even vooraleer we nog eens Robbing Millions gingen meepikken. De band staat garant voor kwalitietsmuziek dat gegoten wordt in zeer fijne optredens en dat was nu niet anders. Ongebreideld optimisme en luchtig vertier, dat brengen onze Brusselaars. En daar zeggen wij geen nee tegen als afsluiter van de Nuits Belge. Topeditie.