Genre: Singer-songwriter van de betere, intiemere klasse die bij momenten een likje grunge verdraagt

Recente Album: West Kirby County Primary

Concertzaal:

Intimiteit, bloedmooie songs, de beste bindteksten.

Er viel een meisje flauw. Letterlijk dieptepunt. Daarnaast werd er iets minder aandacht besteed aan de vorige, eveneens geniale, plaat.

0

Hoog bezoek in de al even hoge regionen van de Antwerpse Trix. Bill Ryder-Jones en de zijnen bricoleerden er woensdagavond een warm nest van melancholie, zoete melodieën en het sporadische streepje grunge, waar het knus in nestelen was. Naast de prijs voor meest breekbare zanger, dong hij ook nog mee voor een job als entertainer op uw volgende verjaardagsfeestje. Moeiteloos switchen tussen intieme tristesse en moppen tappen en toch je geloofwaardigheid behouden, het kan dus wel degelijk.

Laat ons nog ‘vrij in de wind op een podium staan’ aan die opsomming toevoegen. Wij stonden precies een pintje of 6 achter op de Britse bard, die ook nog eens zijn best deed eruit te zien als de lokale zwerver met een niet-zo-geheim alcoholprobleem. Van enige daaruit resulterende onhandigheid was echter geen sprake. De band stond strak en had zin om na een hele resem support slots, voor het iets minder subtiele Mumford & Sons, voor de verandering eens goed de teugels in handen te houden. Dat hield ook in dat ze enkele minder voor de hand liggende keuzes maakten, zoals openen met een cover, waar op de koop toe nog eens geen kat van gehoord had. Maar hé, wat was die cover goed, en wat klonk die ronduit blueprint Bill. Daarmee bedoelen we geen psychedelische popsongs à la The Coral, waar u hem misschien van kent, maar als breekbare poppareltjes, geblazen uit voorzichtig geluk.

Naar liedjes van de band waar hij als gitarist bekend mee werd, moet u hem niet meer vragen. Meer dan een mooi bedrag op zijn rekening aan het eind van de maand en een minder aantrekkelijke dosis agorafobie heeft hij er namelijk niet aan over gehouden. Behalve dan als je de emmer vol nummers over zijn psychische worstelingen meetelt, en dat doen we graag. ‘Daniel’, waarin Ryder-Jones de voortijdige dood van zijn broertje en zijn eigen aftakeling door de ogen van zijn ouders bekijkt, is waarschijnlijk het mooiste lied ter wereld. Doorheen de rest van de set solliciteerde naar ons gevoel nog zo’n 90% van de songs naar dezelfde titel. Wat kunnen we zeggen, de stem van de Brit is doordrenkt van ingehouden en verwoed vibrerende emotie en wordt als bij wonder geen moment melig of melodramatisch.

Als het u allemaal wat te tragisch klinkt, heeft BRJ nog enkele troeven in petto. Het swingende ‘Catharine and Huskisson’ sleurt je speels aan je pols mee naar een geïmproviseerd tuinfeest, terwijl ‘Two To Birkenhead’ je ook een ticketje naar een wonderlijk oord vol catchy riffjes en strakke drumpartijen verkoopt. De ultieme gruizige genadeklap deelde de band uit met ‘Satellites’, dat officieel het laatste nummer moest worden. Wegens omstandigheden en een uitzonderlijk enthousiast publiek, besloot Ryder-Jones dan ook dat het niet meer dan beleefd zou zijn het podium nog eens te bestijgen. Enige kink in de kabel: de man was er niet op voorzien en trakteerde na zijn eigen fijne ‘Lemon Trees’ en bovengenoemd mooiste lied ter wereld, beide suggesties van de fans, dan maar op flarden ‘This Charming Man’ en andere nummers die hij ooit wel eens geleerd had. U zocht de definitie van speelplezier?

We hebben net niet gehuild, we hebben net wel, en hard, gelachen. Bill Ryder-Jones’ pretoogjes fonkelden onder zijn wilde krullen door en vertelden ons dat het toch wel heel goed zat. En o ja, er is tijdens ‘Put It Down Before You Break It’, zelfs in BRJ-termen een voorzichtig nummer, een meisje in katzwijm gevallen voor de voeten van de zanger. Laten we het een geslaagde avond noemen en het daar vrolijk op houden.

Nelle Verbrugghe

Student Taal- en Letterkunde: Nederlands-Engels en fulltime muziekfreak.