Genre: Pop, Alternatief

Recente Album: King Into Delight

Meer concerten: 17/3, SXSW Austin, Texas, USA (no shit, Sherlock)

Erg goeie releaseshow van een van de beste jonge Belgische band

De gebruikelijke schoonheids/beginnersfoutjes

0

Het is alweer vier jaar geleden dat het Herentalse Sleepers’ Reign zich een weg naar ons collectief geheugen baande in Humo’s Rock Rally met een zilver medaille en de publieksprijs. Verder op het podium die editie: Compact Disk Dummies en Float Fall. Want ons vooral opvalt is dat we precies van geluk mogen spreken dat we überhaupt nog eens een releaseshow mogen meemaken van die befaamde lichting. Vier lange jaren hebben we moeten wachten, maar nu is eindelijk een full CD van één van hen. King Into Delight van Sleepers’ Reign. En die plaat, die kwamen ze voorstellen aan ons in de AB Club.

Zo zie je ook maar weer: honger is en blijft de beste saus. Zeker als er met delicatessen gestrooid wordt, want na het lange wachten werd er ook maar één Belgische clubshow aangekondigd, die in de AB. De keet was uitverkocht met andere woorden en als je het ons vraagt niet meer dan terecht. Tenslotte zitten we al drie jaar mee te kelen met ‘Four Dots’, een singeltje dat niet eens het album haalde maar hier nog steeds op trompetgeschal onthaald wordt. Tel daarbij nog eens ‘Blood Lift’ bij, het voorspel van King Into Delight en dan weet u evengoed dat onze verwachtingen zeer hoog lagen.

Openen deden ze sterk en met een knipoog: het oude ‘King Of Delight’, dat al furore maakt op Humo’s Rock Rally, mocht hier de spits afbijten en zette meteen de toon voor een ontspannen avond. Overal zagen we lachende gezichten en enthousiast hoofdgeschud en wanneer ze doortrokken met ‘Leafhunter’ kon de avond al moeilijk verkeerd lopen. De zaal at uit hun hand en de band zette duidelijk in op een sterke start.

Want na dit fijne duo passeerden ‘Blood Lift’, ‘Crushed Before Collision’, dat ook al enige tijd meedraait, en de gloednieuwe single ’9000 Years’. Over de eerste twee kunnen we kort zijn: we zijn verkocht en dan vooral aan ‘Crushed Before Collision’. De speelse popsongs in elkaar knutselen die toch een grote lading met zich meedragen en schijnbaar achteloos zich tegen je ziel neervlijen om daar onmerkbaar maar zeer lang te vertoeven, het is een zeldzame kwaliteit die Sleepers’ Reign bezit. Maar het moet gezegd zijn, ’9000 Years’, de opener van de plaat, kan ons minder bekoren. Live gaven we het een nieuwe kans maar wederom konden we er met moeite onze aandacht bij houden. Het is catchy, dat kan ook moeilijk anders als het de volgende dag nog steeds in je hoofd ronddwaalt, maar alles bij elkaar is het te simpel, te gemakkelijk en gewoon een niemendalletje. Leuk, dat zeker, maar ook niet meer dan dat. U lustte er live duidelijk meer pap van dan wij, laten we het daarop houden.

En als we dan toch even de pijnpuntjes aan het aanstippen zijn, de live uitvoering van ‘PVO L (You)’ en ‘PVO R’ deden ons ook minder. Maar daar stopt het dan ook. Voor de rest zagen we een jonge, beloftevolle band die zichzelf waarschijnlijk met elke show beter gaat maken. Nu gloort het onmetelijk grote potentieel nog aan de horizon, maar we zouden, afgaande van wat we in de AB hoorden, niet verbaasd zijn mochten ze over dit en vier jaar een hedendaagse versie van The Ideal Crash, een dEUS meesterwerk, maken. Voor zover dat album een moderne vertaling nodig heeft natuurlijk, maar dat is een ander verhaal. Maar je hoort de grootsheid bijna in hun sound. Het is weldoordacht, subtiel waar het moet en rijk waar het kan. Het gloeit van een soort internationale klasse die we zelden tegenkomen bij zo’n jonge Belgische band en dat werd nogmaals in de verf gezet met ‘Four Dots’, dat terecht op een hoop gejuich kon rekenen. We blijven het zeggen, een once-in-a-lifetime-kinda-song. Ook leuk, de subtiele echo die er live op de zang van Hermans kwam te zitten, waardoor het lied nog eens extra geaccentueerd werd. Goeie ingeving alvast.

Ook hun einde kon op onze bijval rekenen. Niet alleen sloten ze af met een rocker van formaat in het gloednieuwe ‘As You Wish’, waar The Black Box Revelation wel eens een puntje aan kun zuigen, maar evenzeer deden ze niet mee aan het belachelijke concept van bisnummers. Knallen tot je kapot bent, dat was het devies en wat zijn we daar dankbaar om. Al hadden we nu ook niet bepaald scha en schande geroepen als die fantastische cover van ‘Like A Rolling Stone’ van Bob Dylan nog gespeeld werd, maar we verstaan dat dit nu eenmaal niet past op het doopfeest van je eerste album. Jammer maar helaas.

Maar enkele schoonheidsfoutjes ten spijt, leverde Sleepers’ Reign een prachtprestatie af in de AB. De show was af, de nieuwe nummers klonken (bijna) allemaal zeer goed en de band lijkt zo’n typisch gevalletje van eentje die beter gaat worden met de show. Dit zijn vakmannen, want anders boks je geen setje in elkaar dat perfect gaat werken in de betere kleine concertzaal (u zou al aan het bellen moet zijn, beste Kreun, Cactus, Trix, Democrazy, Nijdrop, Depot, STUK en Muziekodroom), als op de betere zomerfestivals binnen dit en vier maanden. Dat wordt geregeld afspreken deze zomer, mannen!