0
Posted by Rien Dingemans in Interviews
 
 

Flying Horseman: hersenspinsels van een nachtelijke ziel

Komt dat zien! Komt dat zien!” Deze boodschap krijgen we mee van zanger-componist Bert Dockx op het einde van ons gesprek met de frontman van Flying Horseman. Samen met zijn band broedde hij onlangs het vers muzikaal lente-ei Twist uit. Een vrij duistere, donkere schaal maar een heerlijk broeierige inhoud.

De lichaamstaal van Bert Dockx straalt rust en tevredenheid uit. Hij kijkt trots terug op de opnames van zijn nieuwste album en vol verlangen uit naar de liveconcerten die als logisch gevolg voor de deur staan. “Live spelen is het allerleukste wat er is”, glundert hij. “Pas dan voel ik me op mijn best.”

Op enkele uitzonderingen na zal dat concerteren niet langer solo gebeuren want Flying Horseman groeide intussen uit tot een volwaardige zeskoppige band. “De

inbreng van de andere groepsleden is inderdaad veel groter geworden dankzij een groeiend wederzijds vertrouwen. Daar ben ik heel blij om.”

Succesproducer Gisen

Voor de productie nam Bert Koen Gisen bij de arm die ook met o.a. The Bony King of Nowhere en Kiss the Anus of a Black Cat in de studio zat. Hij lijkt wel uit te groeien tot de de nieuwste Vlaamse succesproducer. “Ik kan je alleen maar zeggen dat het enorm goed klikte tussen ons. We babbelden heel gedetailleerd over de klank en arrangementen en lieten niets aan het toeval over. Bovendien hangt er een fantastische sfeer in zijn studio; een heel sfeervolle, aangenaam ingerichte plek.”

De songs op Twist klinken allesbehalve frivool en zoeken de duistere kanten van ons bestaan op. De thema’s zoals dood, onderhuids geweld, emotionele blessures,… liegen er niet om. Bert Dockx: een getormenteerde ziel? “Ik kan best genieten, hoor! riposteert hij. “Maar Flying Horseman vormt voor mij een perfect kanaal om zaken te ventileren die ik enkel via de band kwijt kan. Elke keer ik aan een song werk, beland ik in melancholie. Op één of andere manier beschouw ik het tevens als een aanklacht tegen een maatschappij die bol staat van de oppervlakkigheid. Ik heb heus wel zin om eens een lichtere plaat te maken, maar voorlopig lukt me dat niet.”

Badkamerblues

Twist werd ook al omschreven als de ultieme nacht-soundtrack. Dat heeft zo zijn redenen. “Ik ben inderdaad een volstrekt nachtmens. Reeds als kind was het sterker dan mezelf. Ik heb de meeste nummers dan ook ‘s nachts geschreven. Als ik moe word, vallen er een hoop automatismen weg en openen er zich bepaalde deuren in mijn hoofd. Een heleboel materiaal heb ik zelfs gecomponeerd in mijn minuscuul badkamertje van twee op drie meter. Mijn akoestische gitaar klinkt daar erg goed en door de betere isolatie die er heerst, krijg ik ook minder snel mijn vervelende onderbuurvrouw over me heen.”

Je kunt de nummers op Twist evenzeer omschrijven als de nukken van een femme fatale die haar genot zoekt in het aantrekken en afstoten van haar aanbidders.“Mijn gevoelswereld manifesteert zich inderdaad als een erg dubbelzinnig en ongrijpbaar wezen. De wisselwerking tussen mijn kop en de samenleving, weet je wel? De muziek zorgt er gelukkig voor dat alles op zijn plaats valt, vooral wanneer ik live kan spelen.”

En dat gaat The Flying Horseman de volgende weken en maanden vaak doen. Dat ontlokte Bert de boude uitspraak dat het live nog zoveel beter zal zijn dan op plaat. Gezond zelfvertrouwen of gespeelde arrogantie? “Ik baseer me daarvoor op mijn ervaring; We speelden reeds vaak voor een publiek dat ons totaal niet kent. Uitgezonderd één keer liep dat telkens goed af. Op het podium hanteer ik het ‘less is more’ principe. Iedereen kleedt zich bijv. zoals hij of zij wil, want het gaat me enkel en alleen om de muziek. Dat belet niet dat het er soms erg grappig aan toe gaat. Onze drummer bijv. is een erg opvallende persoonlijkheid die een belangrijke functie vervuld. Daarom zet ik hem vooraan op het podium. Tegenover die kracht staan onze twee bloedmooie backing vocals. Zelf laveer ik tussen statische posities en volledig loos gaan…heerlijk!”

 

Flying Horseman stelt Twist vanavond (13/4) voor in Trix (www.trixonline.be). Voor andere concertdata, zie www.facebook.com/flyinghorseman

 

 

Tekst: Ruud Van De Locht


Rien Dingemans

 
Oprichtster en hoofdredactrice MotherLoveMusic (sinds 2010).