1
Posted by Rien Dingemans in Interviews
 
 

Triggerfinger over de toekomst: “Never change a winning team”

Na vele misschien’s en bijna’s was het op Jospop eindelijk zover. Ik kon de mannen van Triggerfinger strikken voor een gesprekje. Wel, 2/3 dan toch. Ruben en Mario maakten graag even tijd voor me om te praten over een op zijn minst heel toffe festivalzomer en om al een klein licht te werpen op hun toekomstplannen.

MLM: ‘All This Dancin Around’ is nu ongeveer 9 maanden uit. Alvast nog een late proficiat hiervoor. We mogen ondertussen wel stellen dat het de plaat is van de ‘grote doorbraak’. Is deze dan zoveel beter dan de twee vorige studio-albums?

Ruben: Het is een nieuwe plaat, en die is een beetje anders. Ondertussen kwamen er ook steeds meer mensen naar onze live-shows, waardoor het zo wel overkomt als de doorbraak-plaat. Voor het grotere publiek staan we nu iets meer op de kaart.

MLM: Ik herinner me een interview in november waarbij er, vooral bij Paul, toch wat frustratie weerklonk rond het te weinig gedraaid worden op Studio Brussel en algemeen een gebrek aan ‘radio met ballen’. Zijn de singles van de laatste plaat dan radio-vriendelijker of zit er eindelijk terug wat meer pit in het muzikale medialandschap?

Mario: We zijn zeker niet bewust bezig geweest met het feit dat we radio-singles moesten hebben. We hebben gewoon een goede plaat willen maken, zoals je dat in principe elke keer wil als je aan een nieuw album werkt. Het verschil misschien met de vorige platen is dat de kaarten heel goed vielen voor ons. Met de vorige opnames was het vaak zo dat het in periodes werd opgenomen of in de studio van Polle. Nu hadden we het geluk dat we alle drie op dezelfde golflengte zaten en tijd hadden. Dan nog het feit dat we konden gaan opnemen in Amerika, met Greg Gordon en alles erop en eraan… en een maand weg konden zijn. Dat was een maand in de studio zitten en heel geconcentreerd aan de plaat werken. En dat was gewoon heel fijn en het is dat wat denk ik het grote verschil heeft gemaakt. Ik vind het nog altijd bizar om te spreken in termen van ‘radio-singles maken’.

Ruben: Je voelt dat soms wel. Je werkt aan die plaat, en soms zijn er dan nummers die goed in het oor liggen. Die zijn daarom niet beter dan andere nummers, maar daar zit dan een bepaald melodietje in dat sneller blijft hangen. En dan breng je dat bijvoorbeeld uit als single met het idee van ‘dat kan wel werken’. Maar of iets een goede single gaat zijn, dat weet je nooit. Ik denk ook dat het moment er gewoon was, dat het opportuun was voor de radio om ons te draaien. Er was veel aandacht rond de groep, wat al begon met het feit dat we de AB 3 keer deden uitverkopen vooraleer de plaat was uitgekomen. Dat wil toch zeggen dat er iets gebeurt rond die groep, dat die relevant is. Misschien dat de radio toen iets had van ‘nu kunnen we er niet meer rond’.

MLM: Greg Gordon heeft mee voor de sound gezorgd op ‘All This Dancin Around’. Zou je weer met hem werken omdat hij het perfecte puzzelstuk vormt, of zijn jullie nieuwsgierig naar weer iets anders en op zoek naar een nieuwe uitdaging?

Mario: Hetzelfde team!!! Misschien een andere studio want we hebben gehoord dat de studio waar we hebben opgenomen verkocht is. Maar dat is zó goed meegevallen: never change a winning team.

Ruben: Je weet natuurlijk nooit voor later. Je weet nooit wie er nog op je pad komt. Maar als je samenwerkt met een Greg Gordon, dan weet je dat de studio en zo goed zal zijn…
Mario: … plus met die mens zaten we zo hard op dezelfde golflengte, met álles. En ook dezelfde humor. Dat is wel belangrijk.

MLM: Voelen jullie de druk voor de volgende plaat?

Mario: (heel vastberaden) Neen!

Ruben: We hebben veel goesting. Maar dat is iets totaal anders. We gaan gewoon proberen opnieuw een goed album te maken. We hebben zelfs al een aantal nieuwe nummers… alles bijeen al ongeveer een halve plaat. Maar voor een goede plaat moet je ook de tijd krijgen om er echt aan te werken.

MLM: Jullie zijn heel erg aanwezig in social media. Vinden jullie dit belangrijk?

Ruben: Voor mij persoonlijk niet en ben ik daar niet mee bezig. Voor de groep vind ik dat wel fijn, dat je bereikbaar bent, dat mensen dingen over je te weten kunnen komen.

Mario: Je kan ook niet ontkennen dat het een nieuw medium is, waar jonge en ook oudere mensen opzitten. Die AB shows, dat komt ook deels door het verspreiden op Facebook dat die zo snel uitverkopen.

MLM: We hebben het rooftop-concert gehad, jullie gaan filmmuziek maken. Jullie spelen op heel wat festivals. Niet bang voor de ‘overkill’?

Ruben: We hebben nu inderdaad heel veel gespeeld. Maar in januari zitten we in Engeland (voorprogramma Thin Lizzy). In oktober spelen we zelfs ook al niet meer in België (voorprogramma Europese tournee Within Temptation). Dan gaat dat allemaal wel terug een beetje liggen.

Mario: Eigenlijk spelen we van midden september al niet meer op Belgische bodem.

MLM: Misschien dan het omgekeerde gevaar: wanneer de overkill ‘dreigt’ stuurt jullie boeker jullie inderdaad voor een tijdje op tournee naar het buitenland. Ook geen schrik dat je dan de ‘vibe’ die hier hangt gaat kwijtspelen?

Mario: In principe niet want je houdt die honger altijd. En iedereen zegt wel dat we overal gespeeld hebben, maar dat valt nog mee. Maar door wat er dit jaar allemaal gebeurd is rond ons, lijkt dat gewoon veel. Nu gaan we gewoon eventjes naar het buitenland, dan een nieuwe plaat opnemen en binnen een jaar zijn we terug, en dan gaat iedereen zeggen van “ah eindelijk, ze zijn daar weer”. En op zich houdt dat het voor ons ook spannend. En je mag je als groep ook niet kapot spelen in je eigen land.

MLM: Jullie hebben een sterke live-reputatie met veel terugkerende fans. Hoe hou je het voor hen spannend?

Ruben: Elk optreden is in principe anders. Met een andere vibe. En we stoppen nu net op het juiste moment hier in België, vooraleer mensen het beu beginnen worden.

MLM: Mario, over het optreden van Puntpop was je niet tevreden. Te veel rook van de rookmachine en dergelijke. Hoe streng zijn jullie voor mekaar na een optreden?

Mario: Voor mekaar valt dat heel goed mee. We zijn zelf ook muzikant genoeg om te beseffen dat je goed of slecht gespeeld hebt. Een optreden kan ook gewoon voor mij persoonlijk niet goed zijn: omdat er te veel rook hangt, omdat ik te veel licht in mijn gezicht heb en het publiek niet genoeg zie, iets wat voor ons wel belangrijk is. Dat wordt dan wel gezegd, maar achteraf is dat dan ook voorbij.

Ruben: Dan werk je daar gewoon aan en zeg je de volgende keer van ‘we moeten letten op dit en dat’. En het is daarom nog niet slecht voor het publiek. Het kan soms zijn dat wij in heel slechte omstandigheden spelen, maar dat het voor het publiek wel goed klinkt.

MLM: Ruben, jij maakte op Puntpop een samenvatting van de verschillende optredende artiesten, waarbij Gabriel Rios ‘voor de miekes’ was. Maar bij optredens van Triggerfinger staan er toch ook heel wat gillende vrouwen. Hoe ga je daarmee om, een sex-symbool zijn?

Ruben: Dat heeft vooral te maken met de muziek die wij spelen, denk ik, en hoe wij dit spelen. Want dat is iets dat wij wel belangrijk vinden: dat die groove juist zit en dat die muziek sexy is. Ook al zit er veel lawaai en veel gitaar in. Het is heel gemakkelijk om veel lawaai te maken en luid te spelen, maar het is veel moeilijker om dat sexy te houden en er een vibe in te steken die wij ook horen als we bijvoorbeeld naar James Brown luisteren of Ray Charles of Led Zeppelin. Wij proberen dat zelf ook zo te beleven, te voelen als we spelen.

MLM: Wat is van de rijkgevulde zomer al het mooiste festival-moment geweest? Eentje?

Ruben: Goh, er zijn er zoveel geweest… Arras (Main Square Festival) was wel een hele fijne (waarbij beide heren geheimzinnig beginnen te lachen… Ik haal even de mooie foto’s aan die van dat festival op hun Facebook-profiel zijn verschenen…).

Mario: Ja, wij waren ook mooi (uitbundig gelach)!!! High Voltage in Londen was ook leuk…

(Mario en Ruben dromen even weg bij het denken aan nog mooie festivalmomenten: te moeilijk om er eentje uit te kiezen).
Ruben: Wij zijn gewoon verwend! Wij hebben zo veel coole shows gedaan. Wij spelen ook zo graag en je probeert altijd van een show naar uw hand te zetten en, ook al gaan er dingen mis, om dat dan te kanaliseren naar een goed concert. Soms word je kwaad omdat er iets niet in orde is en buig je dat om. Daardoor zit je met een waanzinnig groot deel van goede ervaringen.
(maar plots belandt dan toch dat fenomenale moment in de gedachten van Ruben)

Hét moment dat echt heel mega was deze zomer, is toen we op Werchter stonden en 80.000 man mee deed, van vooraan tot aan de ‘voordeur’. Dat is de eerste keer dat heel die wei echt meedeed. Dat hadden we echt niet verwacht.

Mario: We hebben daar zo een mooie tijd beleefd, platinum behaald, een echt toffe tijd gehad.

MLM: Jullie hebben nog de tournee met Within Temptation in het najaar en vanaf januari Thin Lizzy. Zijn er ondertussen nog geen onderhandelingen met een grote Amerikaanse act om als support op te treden?

Ruben: Voorlopig nog niet.

Mario: Maar wat niet is kan nog komen. Op het moment hebben we daar geen label, geen management, niets om daar te doen. Er zijn wel wat gesprekken aan de gang, maar absoluut nog niets concreet.

Ruben: Dat land is ook te groot om er zomaar aan te beginnen. Dat kost ook zo veel geld en aangezien we dat zelf betalen… Als we naar het buitenland gaan en promo doen hebben we nu geen geld om aan de Verenigde Staten te beginnen. Het is slimmer en economisch interessanter om dat in de omliggende landen te doen. Het is hier nu een beetje aan het bewegen in Europa en dan moet je dat doorzetten. Dan moet je niet ineens aan de andere kant van de wereld gaan spelen. Dan moet je doorwerken in het gebied waar je al eventjes bezig bent… Allé, je weet het nooit hè. Het kan soms heel snel gaan… Een nummer dat wordt opgepikt en in een film gebruikt of zo. Maar tot nader order moet dat nog allemaal gebeuren.

MLM: Een laatste vraagje: zien jullie mekaar als beste vrienden, of familie?

Ruben: Het is een beetje iets tussen de twee eigenlijk. Goede maten zijn we sowieso. Maar we zien mekaar ook meer dan onze lieven. Zo word je onderweg zo wel een familie, met heel de crew.

Mario: Zelfs de kinderen noemen ons nonkel. Nonkel Mario, nonkel Ruben en nonkel Polle.

MLM: Bedankt heren voor jullie tijd!


Rien Dingemans

 
Oprichtster en hoofdredactrice MotherLoveMusic (sinds 2010).